Odysséen

Vad hände när kriget i Troja tog slut? Jo, krigaren Odysseus ville åka hem. Men trots att avståndet inte var långt, så tog det nästan tio år. Varför? Detta vet eleverna på Örtagårds högstadium. Genom att läsa berättelsen och sedan göra om den till ett annat media- i åttornas fall teater och sjuornas serie- så har eleverna fördjupat sin förståelse för den 2000 år gamla berättelsen.

De vet nu hur man lurar cykloper, undviker sirener och varför man ska hålla sig undan Lotusblommor. Eleverna har fått använda sin skaparglädje för att själva måla bakgrunder och figurer till dockteatern, och att själva rita serierna. Åttorna har övat på förmågan att skriva i olika genrer- vad skiljer en berättande text från ett manus? Och sjuorna har övat på vad man har med i en sammanfattning. Är det rimligt att ha fyra serierutor för att gestalta det första stycket i berättelsen, och sedan bara två för att visa resterande sju sidor av historien?

Publicerat: 2020-11-26Skribent: Lisa Karlberg