Applaboratorium

Genom att integrera programmering i ordinarie undervisning får våra elever en stor möjlighet att utveckla sina kunskaper om kod, samt chans att skapa en grund till sin programmeringskunskap. Det blir också ett utmärkt tillfälle för eleverna att utveckla sin samarbets- och problemlösningsförmåga på ett effektivt och kreativt sätt.

Därför har vi även den här terminen fortsatt med att programmera på teknik- och matematiklektionerna. Den här gången var det dags att bygga och designa enkla appar i ett webbaserat program som heter App Lab. Det är ett program som innehåller verktyg och resurser där man har möjlighet att skapa enkla appar med blockbaserat programmering.

Eleverna skapade sina första appar som förverkligade deras idéer, t.ex. miniräknare, frågesport eller en enkel ordbok. Sedan delade de sina appar med varandra och testade hur dem fungerar på olika mobila enheter.

Publicerat: 2021-04-14Skribent: Peter Al Fattal