HÖGSTADIET TAR ÖVER FÖRSKOLAN

I höst öppnar de nya lokalerna för Örtagårdsskolans högstadie. För ungefär två år sedan öppnade Örtagårdsskolan upp sitt högstadium igen, efter en sex årig paus. Efter att högstadiet stängde förra gången tog förskolan över lokalerna, men nu ska eleverna från Örtagårdsskolan få tillbaka dem. Vi har pratat med en före detta lärare på högstadiet, administration chefen Nils och en före detta högstadieelev.

Det var spännande och lärorikt att jobba på Örtagårdsskolans högstadie, säger Nikola som har jobbat på Örtagårdsskolans högstadium både då och nu. Högstadiet var väldigt stort, det var tre parallella 6-9 med stora klasser, ungefär 30 elever per klass. Jag lärde mig något nytt varje dag, eftersom att det var mitt första lärarjobb. Vissa dagar var väldigt intensiva, men samtidigt roliga och varierande. Han berättar också att högstadiet hade dåligt med måluppfyllelse, det var lite stökigt och det var stor personalomsättning.

Den före detta eleven Asma har en annan uppfattning.
-Det var jättekul att gå på Örtagårdsskolan, jag trivdes det var lärorikt och jag hade en bra relation med de flesta lärarna, berättar Örtagårdsskolans före detta elev Asma. Hon berättar att de flesta i hennes klass kom in på gymnasiet.Vi sitter inne på administration chefen Nils kontor där det är papper lite överallt. Han ser nervös ut och tar en stor andetag innan han pratar. Han lutar sin arm över en stol. Det blir tyst i ett par minuter. Han blinkar väldigt mycket under intervjun. Vi frågar honom om de nya lokalerna.

-När förra högstadiet stängdes lånades lokalerna ut till förskolan, eftersom att förskolan fortfarande finns kvar så kan vi inte få tillbaka dom direkt. Vi får tillbaka dom genom tre omgångar. Första omgången var nu denna sommaren, andra omgången kommer att vara sommaren som kommer nu och sen den tredje lite senare, berättar Nils.

Förra gången när det varit högstadie på skolan hade eleverna tillgång till hela nedervåningen, men sedan dess har förskolan flyttat dit och vi nya elever på högstadiet inte haft tillgång till hela delen av nedervåningen. Men efter sommarlovet får vi tillgång till nästan hela nedervåningen! Och det är vi väldigt glada över!
I delen av nedervåningen vi högstadieelever får efter lovet kommer det finnas en cafeteria och även fler lokaler. Vi elever som ska gå på högstadiet efter lovet får dessutom vara med och bestämma hur det ska se ut. Vi har tänkt oss att det ska vara bord och stolar utanför cafeterian, där man ska kunna äta eller plugga. Vi har även tänkt att vi ska göra ett spelrum på en liten del av korridoren där olika spel kommer att vara. Eleverna har även önskat att det ska finnas högtalare runt om i korridoren.

Publicerat: 2021-05-17Skribenter: Hatice Redzepovska och Zena Younes, 8a